Pelt & Hooykaas is een bedrijf met een lange en rijke historie: opgericht in 1891 als handelaren van bouwmaterialen, marmer, hardsteen, gips en “Agenten van buitenlandsche huizen”.  Die buitenlandse huizen waren een aantal hardsteen en marmer zagerijen en steengroeves waaronder De Carrières du Hainaut, de grootste groeve van België, waar een zeer goede kwaliteit hardsteen werd gewonnen.

In 1928, het jaar van de olympische spelen, tekende het bedrijf een overeenkomst die tot de dag van vandaag een belangrijk deel van het karakter van het bedrijf zou bepalen. Pelt & Hooykaas verkreeg het agentschap voor de verkoop en exploitatie van hoogovenslakken van de Koninklijke Nederlandsche Hoogovens en Staalfabrieken N.V. IJmuiden. Pelt & Hooykaas werd hiermee een van de eerste bedrijven die actief handel dreef in secundaire grondstoffen.

Tot op de dag van vandaag bepaalt de productie en handel in deze secundaire grondstoffen de activiteiten van Pelt & Hooykaas. Alle ontginning en verkoop van primaire materialen hebben wij reeds lang gestaakt. Je kunt dan ook wel stellen dat in de basis het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen al meer dan 90 jaar in ons DNA is verankerd en dat duurzaamheid de basis van ons business model is.

Dat betekent niet dat wij bij Pelt & Hooykaas zelfvoldaan achterover leunen in de overtuiging dat wij aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheden hebben voldaan. Wij stellen ons ten doel om:

  • Continu te werken aan meer efficiëntie en schonere bedrijfsprocessen.
  • Doorlopend de bevordering van veilige werkomstandigheden na te streven.
  • Een integere en transparante bedrijfsvoering te voeren met een open cultuur.
  • Het milieu een zwaarwegend onderdeel te laten zijn bij het tot stand komen van beleid.

“Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is al meer dan 90 jaar in ons DNA verankerd.”

Elke dag werken wij aan de verdere ontwikkeling van ons bedrijf en onze producten. Dat doen wij met overtuiging vanuit de volgende onderwerpen:

Normen en waarden

Het hanteren van een standaard van normen en waarden klinkt misschien oubollig maar is dat geenszins. Er is vrijwel geen proces te bedenken waarop het nastreven hiervan niet toepasselijk is. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet.

Bewustzijn

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet het doel op zich: Door ons bewust te zijn van de impact van ons ondernemen op onze omgeving, op mensen en maatschappij, ontstaat het besef dat het anders moet én kan, en vinden we de motivatie om onze bedrijfsprocessen steeds te blijven verbeteren.

Motivatie

Werken in een omgeving met aandacht voor elkaar, jouw omgeving en het milieu is inspirerend. De positieve impact naar aanleiding van die inspanningen werkt motiverend en draagt bij om het nog beter te willen doen.

Arbeidsomstandigheden

Onze mensen zijn ons grootste goed. Wij zijn daar erg zuinig op en vinden dat dit ook geldt voor al onze relaties en contacten. Wij streven dan ook een prettige, gezonde en veilige werkomgeving na voor onze mensen én iedereen in onze omgeving.

Duurzaam ondernemen

Door bedrijfsprocessen continue te verbeteren en efficiënter te maken zorgen we voor minder verbruik van energie, grondstoffen en arbeid. Dit leidt automatisch tot een vermindering van uitstoot.

Transparante bedrijfsvoering

Door een transparante bedrijfsvoering weet iedereen wat van hem of haar verwacht wordt en ook wat hij of zij terug kan verwachten. Dit zorgt voor openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid in onze organisatie en inzicht in onze uitdagingen, hoe wij daar mee omgaan, en welke gevolgen onze keuzes hebben.

Compliance

Onze organisatie werkt strikt volgens onze eigen opgelegde normen en waarden en wij conformeren ons aan alle geldende wet- en regelgeving om zodoende illegale zaken te vermijden en reputatie schade te voorkomen.